«Το θερινό αστέρι
[Σείριος],
το οποίο αστράφτει περισσότερο
από όλα τα αστέρια
από όλα τα αστέρια
λάμπει πιο
λαμπρό
αφού λουστεί στο κύμα»
~~~Όμηρος, Ιλιάδα ε, 10κ.ε.



«Δροσίστε
τα πνευμόνια σας με κρασί, γιατί το αστέρι του Κυνός, ο Σείριος έρχεται
τριγύρω. Η εποχή είναι δύσκολη και όλα διψούν κάτω από τη ζέστη και το τζιτζίκι
τραγουδάει γλυκά κάτω από τα φύλλα…οι γυναίκες τότε είναι αρκέτα μιαρές και οι
άνδρες αδύναμοι, όσο ο Σείριος τσουρουφλίζει τα κεφάλια τους και τα γόνατά
τους.
Ο Σείριος στο πέρασμά του κατέστρεφε χωρίς οίκτο καλλιέργειες και δέντρα. Ο Έλληνας ποιητής Άρατος (περ. 315-240 π.Κ.Ε.) περιγράφει το φαινόμενο αυτό σε ένα από τα αστρονομικά του ποιήματα:
Ο Σείριος στο πέρασμά του κατέστρεφε χωρίς οίκτο καλλιέργειες και δέντρα. Ο Έλληνας ποιητής Άρατος (περ. 315-240 π.Κ.Ε.) περιγράφει το φαινόμενο αυτό σε ένα από τα αστρονομικά του ποιήματα:
«Υπάρχει ένα αστέρι που είναι πιο θερμό από όλες τις πυρκαγιές και που
έχει μία διαπεραστική φλόγα και το οποίο
οι άνθρωποι το καλούν Σείριο. Όταν ανατέλλει μαζί με τον Ήλιο, τα δέντρα δεν
μπορούν να τον εξαπατήσουν με την αδύναμη φρεσκάδα των φύλλων τους, γιατί
εύκολα με το έντονο βλέμμα του διαπερνά τα κλαδιά τους και σε μερικά από αυτά
δίνει δύναμη, αλλά σε άλλα τους καταστρέφει εντελώς το φλοιό.»
Η περίπτωση της Κέας
(Τζιας)
Οι πηγές μας κάνουν ιδιαίτερη μνεία για το πόσο καταστροφικά ήταν αυτά τα Κυνικά Καύματα για τους κατοίκους των Κυκλάδων και ιδιαίτερα για το νησί της
Κέας. Παρόλο που γνωρίζουμε ότι οι Κυκλάδες, αλλά και άλλες πόλεις της
αρχαιότητας διατηρούσαν τη λατρεία του Σειρίου ή του Σειρίου Κυνός ή του Ήλιου
φαίνεται πως η Κέα ανέπτυξε κάποτε μία χαρακτηριστική ιδιάζουσα λατρεία που
ήταν άμεσα συνδεδεμένη με την περίοδο των Κυνικών Καυμάτων. Ας δούμε όμως τι
αναφέρει ο αντίστοιχος μύθος.
Στα έργα συγγραφέων όπως του
Απολλώνιου Ρoδίου, Διόδωρου Σικελιώτη και Νόννου αναφέρεται η ταυτόχρονη Ανατολή του Ηλίου και του Σείριου αυτή την περίοδο καθώς και τα αντίστοιχα
φαινόμενα. Συγκεκριμένα, περιγράφουν ότι όταν ο Σείριος πλησίαζε σε τροχιά τις
Κυκλάδες, τις κατέκαιγε με τη μορφή των Κυνικών Καυμάτων με αποτέλεσμα να
στερεύουν οι πηγές, να μην φυσάει καθόλου δροσερός άνεμος και να προκαλούνται
λοιμικές αρρώστιες. Έτσι λοιπόν, οι κάτοικοι των Κυκλάδων ζήτησαν τη βοήθεια
του θεού Απόλλωνα και του μαντείου του στους Δελφούς για να δώσει λύση στο πρόβλημά τους. Ο Απόλλωνας τους έδωσε χρησμό να καλέσουν
τον ήρωα/θεό από τη Θεσσαλία Αρισταίο.
Ο Αρισταίος ήταν γιος του Απόλλωνα και της Κυρήνης. Η
ανατροφή που πήρε κοντά στους Κενταύρους, στις Μούσες και τις Νύμφες του
πρόσφερε πάρα πολλές γνώσεις. Έμαθε κοντά τους τις τέχνες της ιατρικής, της
μαντικής, της καλλιέργειας της αμπέλου και της ελιάς, της φροντίδας των
μελισσιών κτλ. Όλα όσα έμαθε ο Αρισταίος αποφάσισε να τα μοιραστεί με τους
ανθρώπους και σε αρκετές περιοχές του αρχαίου κόσμου λατρεύτηκε σαν μία
γεωργική θεότητα. Ο Αρισταίος, λοιπόν, πήρε
εντολή από τον πατέρα του Απόλλωνα να φύγει από τη Φθία (πρωτεύουσα του
βασιλείου των Μυρμηδόνων στη Θεσσαλία) και να εγκατασταθεί στην Κέα. Τον ακολούθησαν μαζί η φυλή των Παρασσίων που
ήταν απόγονοι του Λυκάωνα από την Αρκαδία. Όταν έφθασε στην Κέα πάνω στα βουνά
του νησιού έχτισε βωμό προς τιμή του Ικμαίου Δία (ο Δίας της βροχής--υγρασίας)
και θυσιάσε προς αυτόν και τον Σείριο, όπως αναφέρει και ο Θεόφραστος στο έργο
του Περί Ανέμων.
Τότε ο Δίας έστειλε
τους ετησίους ανέμους ή αλλιώς τα γνωστά μας μελτέμια που έπνεαν για σαράντα
μέρες. Αυτοί οι ευεργετικότατοι και σωτήριοι για τις Κυκλάδες άνεμοι έσωσαν
τους κατοίκους των νησιών και βοήθησαν σε κάθε πτυχή της ζωής τους. Από τότε
και στο εξής, αναφέρουν οι πηγές, οι κάτοικοι της Κέας για να "καταπραΰνουν" τον
Σείριο άρχισαν να παρατηρούν και να υπολογίζουν εκ των προτέρων την Ανατολή του άστρου και το πόσο ζεστό θα ήταν το επόμενο καλοκαίρι. Όλα αυτά με τη βοήθεια
του Αρισταίου.
Nα συμπληρώσουμε μία ενδιαφέρουσα πληροφορία εδώ, ότι τη στιγμή
που ο Αρισταίος πήρε την εντολή από τον Απόλλωνα να φύγει από τη Φθία μία
αρκετά μεγάλη δυστυχία τον είχε ήδη βρει. Ο γιος του, Ακταίωνας ενώ
κυνηγούσε στα δάση μαζί με τα πενήντα σκυλιά του, είδε τη θεά Άρτεμη να λούζεται
σε μία πηγή. Η θεά θύμωσε, τον μεταμόρφωσε σε ελάφι και κατασπαράχθηκε από τα
ίδια τα σκυλιά του. Σύμφωνα με τη μυθολογία ένα από τα σκυλιά του Ακταίωνα
αποτελεί σήμερα τον αστερισμό του Μικρού Κυνός (Canis Minor).
Έτσι λοιπόν η Κέα συνδέθηκε στενά με τον Ήλιο και χαρακτηρίστηκε ως η κατεξοχήν Hλιακή Nήσος. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Όμηρος
στα ποιήματά του την ονομάζει και Συρίη. Η ιδιάζουσα σχέση του νησιού με το
αστέρι του Σειρίου αποτυπώθηκε και στον χαρακτηριστικό τύπο των αρχαίων
νομισμάτων του νησιού. Στον οπισθότυπο
(πίσω πλευρά) των νομισμάτων της απεικονίζεται το αστέρι του Σείριου: ο
μπροστινός κορμός ενός σκύλου (αστερισμός του Κυνός-Σειρίου) που περιβαλλεται
από ακτίνες. Ο τύπος αυτός δεν απαντάει στα νομίσματα άλλων πόλεων.

Προεκτάσεις
της ιστορίας του Αρισταίου


Αυτές οι
κλιματικές αλλαγές είναι αρκετά σημαντικές για τις επόμενες γενιές καθώς
μπορούν να δημιουργήσουν κοινωνικές ανακατατάξεις ή ακόμα και μετακινήσεις
ομάδων στη Μεσόγειο. Όταν αυτές οι ομάδες μετακινούνται μεταφέρουν μαζί τους
και την αρχαία τους γνώση που αφορά και στην παρατήρηση των ουρανίων φαινομένων. Θα πρέπει να
δώσουμε, λοιπόν λίγη περισσότερη προσοχή όταν ο Απολλώνιος ο Ρόδιος στα
Αργοναυτικά του αναφέρει ότι ο Αρισταίος συγκέντρωσε τους ανθρώπους του από
την Παράσσια φυλή που ήταν απόγονοι του Λυκάωνα και άφησαν τη Φθία για να
εγκατασταθούν στην Κέα.
Βλέπουμε έτσο τη
δημιουργία μίας ιδιαίτερης ομάδας ανθρώπων που με τον έναν ή τον άλλο τρόπο
ευεργετούν όλη την κοινότητα προσφέροντας τις υπηρεσίες τους: από τον "έλεγχο"
του καιρού μέχρι τη θεραπεία ασθενειών. Αν και σήμερα μπορεί όλα αυτά να μας
ακούγονται υπεβολικά, ότι δηλαδή «μάγοι» ή άνθρωποι με ιδιαίτερες ικανότητες
επηρέαζαν ακόμα και κλίμα δεν θα πρέπει να απορρίψουμε την ιδέα ότι κάποιοι
άνθρωποι είχαν μία ιδιαίτερη σχέση με τη φύση και την παρατήρησή της.
Στα μάτια
των απλών ανθρώπων εκείνης της εποχής εκείνος που έλεγχε τα στοιχεία της
φωτιάς, του ανέμου, της βροχής και της γης φαινόταν σαν ένας θεός που θα του εξασφάλιζε μία
καλή σοδειά και κατ’επέκταση την επιβίωσή του. Για τους κατοίκους των νησιών
του Αιγαίου αυτός που τους πρόσφερε καλό καιρό τους προσέφερε ταυτόχρονα και τη
δυνατότητα να ταξιδεύουν απρόσκοπτα, άρα και ουσιαστικά να ζουν. Σε πολλές
περιπτώσεις η γνώση των φυσικών φαινομένων που αφορούσαν στις κινήσεις και τα φαινόμενα που παρουσιάζονταν στο ουράνιο στερέωμα εμφανίζεται και σαν "μαγεία" που
έχει έναν ευεργετικό έλεγχο πάνω στη φύση για το καλό του ανθρώπου. Οι χρήστες,
λοιπόν, αυτής της «μαγείας», αυτής της ιδιαίτερης γνώσης ήταν λογικό να θεωρούνται σημαίνοντα πρόσωπα και σε
μερικές περιπτώσεις να ανάγονται σε βασιλείς, ακόμα και σε θεούς.
Όλο αυτό το σύνολο της
αρχαίας γνώσης, είτε πρόκειται για τέχνες, καλλιέργεια της γης, κτηνοτροφία ή
αστρονομικές-αστρολογικές παρατηρήσεις ήταν ένας τεράστιος θησαυρός γνώσεων που βρήκε το
δρόμο του μέσα από μύθους και συμβολισμούς. Έτσι λοιπόν ο Αρισταίος από έναν
μυθικό θεό, πρόσωπο, ήρωα ή ευεργέτη μετουσιώνεται σε κάτι όχι απαραίτητα έξω
από το μύθο, αλλά σε μία ζωντανή και πραγματική προσωποποίησή του, η οποία συνδέεται με έναν ιδιαίτερο τρόπο με τον αστερισμό του Σειρίου.
Βιβλιογραφία:
~~~Ι.Ν. Σβορώνου, Τις η νήσος "Συρίη" του Ομήρου (Συνέχεια και τέλος.) (1899)
~~~Sir James George Frazer, The Golden Bough: A Study in Magic and Religion (1890)
Βιβλιογραφία:
~~~Ι.Ν. Σβορώνου, Τις η νήσος "Συρίη" του Ομήρου (Συνέχεια και τέλος.) (1899)
~~~Sir James George Frazer, The Golden Bough: A Study in Magic and Religion (1890)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου