Πέμπτη, 12 Νοεμβρίου 2015

Horoscope [1974]: ένα μάθημα Αστρολογίας Κινουμένων Σχεδίων [Ι]

Η κατανόηση του λόγου των ουρανών και της αστρολογίας μπορεί να γίνει και με  τρόπους, λιγότερο θα λέγαμε ακαδημαϊκούς, χωρίς να σημαίνει όμως ότι χάνει το βαθός της με το να γίνει υπεραπλουστευμένη. Ένας από αυτούς τους τρόπους είναι και αυτή εδώ η μικρή μήκους ταινία κινουμένων σχεδίων, με τίτλο "Horoscope", βουλγαρικής παραγωγής που προβλήθηκε στη Βουλγαρική κρατική τηλεόραση το 1974. Το ύφος της ταινίας είναι χιουμοριστικό, στην οποία οι δώδεκα εκπρόσωποι του ζωδιακού κύκλου ενσαρκώνουν ανθρώπινους χαρακτήρες και συμπεριφορές. Παρουσιάζεται η φύση του κάθε ζωδίου, το σύμβολό του, όπως και η υπερβολική ή προβληματική πλευρά του. Ας δούμε λοιπόν πώς εμφανίζονται οι πρώτοι έξι ήρωες του ζωδιακού μέσα από μία αρκετά πρωτότυπη ματιά, που όμως συνοψίζει εύστοχα το ρόλο και την εικόνα του κάθε ζωδίου. 
Πριν ξεκινήσετε την ανάγνωση μπορείτε να δείτε το βίντεο για τα πρώτα έξι ζώδια εδώ:


Κριος... κάντε χώρο να περάσω
Το Horoscope ξεκινάει φυσικά με το πρώτο ζώδιο του ζωδιακού κύκλου, τον Κριό. Ένα άκρως ανεξέλεγκτο και ακαταμάχητο κριάρι ωθείται από μία τυφλή σχεδόν παρόρμηση να συγκρουστεί κατά μέτωπον με ένα τρένο. Η ίδια η σύγκρουσή του με το τρένο εκφράζει ακριβώς τον κρότο που σηματοδοτεί την αρχή του ζωδιακού κύκλου, της ζωής, αλλά και την τυφλή ανάγκη της αυτοέκφρασης. Η επιμονή του καρτουνίστικου κριαριού μας να συνεχίζει τις προσπάθειες του για να εκτροχιάσει το τρένο εκφράζει παράλληλα και τις αρνητικές πλευρές του: τυφλό πείσμα, ισχυρογνωμοσύνη, αλαζονεία, θρασύτητα. Παρόλο αυτά, στο τέλος της κριαρίσιας αυτής ιστορίας το τρένο αναγκάζεται να πηδήξει πάνω από τον Κριό υποδηλώνοντας ότι η έκφραση του ζωδίου αυτού είναι ελεύθερη, ανεμπόδιστη και δύσκολα της επιβάλλεται κάποιος. 

Ταύρος ... σταθερά απολαμβάνω τη ζωή.
Εδώ το κλίμα αλλάζει, καθώς περνάμε σε ένα ζώδιο που διακατέχεται από ηρεμία, ανθεκτικότητα και σταθερότητα. Το σκηνικό δείχνει έναν νωθρό, άκαμπτο σχεδόν Ταύρο που παραμένει ψύχραιμος ακόμα και στη θέα ενός κόκκινου πανιού. Η εκπληκτική του απάθεια  και υπομονετικότητα συνεχίζεται ακόμα και όταν ο ταυρομάχος τον κεντρίζει με μία λόχγη, τον τραβάει από τα κέρατα, όπου στο τέλος εγκαταλείπει την αρένα απαγοητευμένος. Αυτό που θα ικανοποιήσει, αλλά και θα κινητοποιήσει όμως τον Ταύρο μας είναι ο χρυσός που κρύβεται κάτω από τα πόδια του, εκφράζοντας με αυτόν τον τρόπο την ψυχολογική ασφάλεια και πληρότητα που εισπράττει το ζώδιο αυτό μέσα από τα υλικά αγαθά. Και αυτά τα υλικά αγαθά είναι που επιθυμεί να διατηρήσει και να διαφυλάξει εκφράζοντάς την ικανότητά του στην οικονομική διαχείριση. Αλλωστε στο τέλος του επεισοδίου, αποθηκεύει χαρούμενος το χρυσό που βρήκε μέσα σε κουμπαρά.


Δίδυμοι ... είσαι το άλλο μου μισό

Το τρίτο κατά σειρά ζώδιο απεικονίζεται με δύο πολύ όμοιους κινούμενους χαρακτήρες που συναντιούνται και αδελφοποιούνται με έναν ιδιαίτερο τρόπο. Το ζώδιο των Διδύμων εδώ παρουσιάζεται ως δύο εγκάρδιοι φίλοι που ειναι επικοινωνιακοί, χαρούμενοι, ανάλαφροι και ανέμελοι χαρακτήρες. Χρησιμοποιούν κατεξοχήν τα χέρια τους για να επικοινωνήσουν, κάτι που ταιριάζει και στην ανατομική αντιστοιχία του ζωδίου. Οι Δίδυμοι είναι το ζώδιο της παρέας, της επικοινωνίας και της ψιλοκουβεντούλας χωρίς ιδιαίτερο βάθος. Έχοντας κυβερνήτη τον πλανήτη Ερμή, το ζώδιο αυτό έχει συνδεθεί με την απάτη και το ψέμα, το οποίο φαίνεται και στους δύο καρτουνιστικούς Διδύμους, όταν ο ένας θεωρεί ότι την έφερε στον άλλον. Με αυτόν τον τρόπο υποδηλώνεται ότι εύκολα οι νοητικές λειτουργίες του ζωδίου υποβιβάζονται στο επίπεδο της στιγμιαίας ικανοποίησης της ατίθασης περιέργειάς του, κάτι που εκδηλώνεται με μία ακατάσχετη φλυαρία που πολλές φορές δεν οδηγεί πουθενά.

Καρκίνος ... οι ρίζες μου και το παρελθόν μου
Το τέταρτο ζώδιο του Ζωδιακού κύκλου, ο Καρκίνος παρουσιάζεται εδώ σαν έναν στρατιώτη για να δηλώσει τόσο τις προστατευτικές όσο και τις αμυντικές ποιότητες του ζωδίου: ένα σκληρό περίβλημα, μία στρατιωτική πανοπλία εξωτερικά, αλλά κάτω από αυτή ισχυρότατα μητρικά ένστικτα και ανάγκη προσφοράς και φροντίδας. Και ποια είναι θεωρείται η μεγάλη μητέρα για τον άνθρωπο; Η οικογένεια του και η πατρίδα του, επομένως εύστοχα η ταινία συνδέει τον Καρκίνο με ένα μιλιταριστικό σκηνικό, έτοιμο να υπερασπιστεί τις ρίζες του οίκου του και της χωρας του. Παρόλο αυτά, η ταινία δίνει επιτυχημένα τη μαζεμένη, συνεσταλμένη, ντροπαλή και διστακτική ιδιοσυγκρασία του ζωδίου και την ικανότητά του να πλασάρει μία κατασκευασμένη μάσκα προκειμένου να κρύψει τις προσωπικές του ανασφάλειες και τα τρωτά του σημεία. Στη θέα του κινδύνου, εδώ ο Καρκίνος κλείνεται στο "καβούκι" του υποδηλώνοντας τις ψυχικές μεταπτώσεις που τον χαρακτηρίζουν και τη τάση που έχει να αποφεύγει κάθε είδους ανοικτή σύγκρουση. 


Λέων ... θαυμάστε με,  αυτοσχεδιάζω!

Σε αντίθεση με το παραπάνω, στο ζώδιο του Λέοντα η οθόνη πλημμυρίζει από κίνηση, περηφάνεια, δύναμη και σθένος. Εδώ ο Λέων πατάει γερά στα πόδια του, είναι ένας ακλόνητος βασιλιάς που από το θρόνο του ξεχωρίζει και ασκεί τις ηγετικές του ικανότητες. Με οποιαδήποτε αφορμή θα φροντίσει να είναι όχι μόνο ο πρωταγωνιστής, αλλά ο ρόλος του πάντα διακατέχεται απο το στοιχείο του δράματος, της υπερβολής για να αποσπάσει το θαυμασμό και την προσοχή των άλλων. Όλα τα παραπάνω στοιχεία με τονισμένο έναν σνομπισμό ως προς τους άλλους περιγράφουν εύστοχα τον κίνδυνο που διατρέχει αυτό το ζώδιο να εγκλωβιστεί στο πληθωρικό του Εγώ, και δίνονται με έναν αρκετά χιουμοριστικό και θεατρικό τρόπο από το καρτουνίστικο λιοντάρι μας. Τι ζητάει; Την προσοχή και το θαυμασμό σας!

Παρθένος ... ανάλυση, λογική, πρακτική
Μία νεαρή κοπέλα σε ένα λιβάδι μαζεύει λουλούδια παραπέμποντας στο μύθο της Περσεφόνης που συνδέεται με το ζώδιο της Παρθένου. Μεθοδικά και νοικοκυρεμένα η κόρη μαζεύει τα λουλούδια, κάτι που πολλές φορές μπορεί να παρασύρει την Παρθένο στο να χάσει το δάσος, προσέχοντας το δέντρο. Η εμμονή με την τάξη και η ισχυρή αναλυτικότητά της πολλές φορές τους κάνει να πνίγονται σε μία κουταλιά νερό: το μπουκέτο της καρτουνιστικής Παρθένου δεν αγγίζει την τελειότητα!

Βιβλιογραφία:
Ι. Γιαλαμάς, Πρόσκληση σε Αστρολογικό Συμπόσιο [2003]


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου